ZAZAGADNIENIA I
Klasa IA
Napisz wypracowanie na temat: W jaki sposób literatura średniowiecza ukazuje relacje między Bogiem a człowiekiem?
Klasa IB
Temat rozprawki: Czy obcowanie z cierpieniem wpływa na stosunek człowieka do świata i ludzi?
ZAGADNIENIA II
- Temat: Średniowiecze - utrwalenie wiadomości.
- Temat: Renesans - epoka odkryć.
- Nazwa i ramy czasowe epoki.
- Odkrycie antyku.
- Humanizm.
- Reformacja - nowy model religijności.
- Renesans w Polsce.
- Temat: Pieśń V J. Kochanowskiego jako głos poety na temat spraw państwowych.
- Co jest tematem utworu?
- Kim jest podmiot liryczny?
- Do kogo i w jakim celu podmiot liryczny kieruje swoje słowa?
- W jaki sposób został przedstawiony najeźdźca?
- W jaki sposób podmiot liryczny stara się zachęcić Polaków do zmiany postawy?
ZAGADNIENIA III
- Temat: Lalka- panorama społeczeństwa Warszawy drugiej połowy XIX wieku.
- Biedota- studenci, rzemieślnicy, upadłe dziewczyny.
- Polskie mieszczaństwo.
- Niemcy- Minclowie.
- Żydzi- Szlangbaumowie, Szuman.
- Ludzie interesu- Wokulski.
- Arystokracja- Łęccy, Krzeszowscy.
- Temat: Inny świat- rzeczywistość totalitarna.
- Przedstaw metody politycznego terroru stosowane w ZSRR.
- Wyjaśnij, na czym polegał destrukcyjny wpływ systemu sowieckiego na człowieka.
- Przedstaw jednego z bohaterów powieści, który próbował ocalić swoje człowieczeństwo.
- Temat: Pieśń świętojańska o Sobótce- obraz wsi jako arkadii.
- Co jest tematem pieśni Panny XII ?
- Jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do wsi i jej mieszkańców?
- Jakie zalety życia na wsi wysławia podmiot liryczny?
ZAGADNIENIA IV
- Temat: Filozofia w renesansie.
- Filozofia Erazma z Rotterdamu.
- Poglądy Machiavellego.
- Poglądy Tomasa Morusa.
- Temat: Sztuka renesansu.
- architekturze,
- rzeźbie,
- sztukach plastycznych,
- Temat:Koncepcja artysty w Pieśni XXIV J. Kochanowskiego.
- Określ podmiot liryczny utworu.
- Scharakteryzuj koncepcję twórcy zawartą w pieśni.
- Wyjaśnij stosunek J. Kochanowskiego do kwestii sławy poetyckiej.
- Podaj tytuł utworu, do którego nawiązuje poeta. Określ cel tego nawiązania.
ZAGADNIENIA V Klasa I AB 30 marca 2020r.
Temat: „Żywot człowieka poczciwego" Mikołaja Reja jako wzór szlacheckiego życia.
- postawę wobec innych ludzi,
- podejście do pracy,
- zainteresowania,
- sposób postrzegania natury.
ZAGADNIENIA V Klasa IC 30 marca 2020r.
Temat: Obraz cierpienia w „Trenach" J. Kochanowskiego.- praca u podstaw,
- praca organiczna,
- równouprawnienie kobiet,
- asymilacja Żydów,
- ideały nauki i postępu.
- Temat: Pieśń XXV J. Kochanowskiego - manifest religijnego humanizmu.
- Kim jest podmiot liryczny i adresat utworu?
- W jaki sposób przedstawiona jest w wierszu relacja człowieka z Bogiem?
- Jaki obraz świata i Boga został przedstawiony w utworze?
- Temat: Tren IX J. Kochanowskiego - rozczarowanie mądrością.
- W jakiej sytuacji znalazła się osoba mówiąca w wierszu?
- Które elementy filozofii stoickiej zostały poddane krytyce w utworze?
- Jak oceniasz postawę mędrca w Trenie IX?
- Temat:Lalka - powieść dojrzałego realizmu.
- Obraz miasta w Lalce (Warszawa i Paryż).
- Kompozycja Lalki (dwie narracje).
- Interpretacja tytułu powieści.
- Temat: Motywy i tematy literackie - powtórzenie wiadomości przed maturą próbną.
- Jaki obraz Fortuny przedstawiono w utworze?
- Do jakich antycznych wartości odwołuje się osoba mówiąca w wierszu?
- Stwórz definicję renesansowego pojęcia cnoty.
- Opisz sytuację, w której znalazł się podmiot liryczny.
- Jaką wizję zaświatów przedstawia tren X ?
- Na czym polega dramat ojca a zarazem renesansowego poety?
- Wymień kluczowe tematy i motywy w twórczości B. Prusa.
- Uzasadnij znaczenie twórczości B.Prusa dla rozwoju literatury polskiej.
- Temat: Koncepcja artysty w Pieśni XXIV J. Kochanowskiego.
- Określ podmiot liryczny utworu.
- Scharakteryzuj koncepcję twórcy zawartą w pieśni.
- Wyjaśnij stosunek J. Kochanowskiego do kwestii sławy poetyckiej.
- Podaj tytuł utworu, do którego nawiązuje poeta. Określ cel tego nawiązania.
- Temat: Tren XI J. Kochanowskiego - zwątpienie w moc rozumu.
- Jaka wizja świata i człowieka widoczna jest w trenie XI ?
- Jakie emocje dominują w pierwszej części utworu, a jakie - w jego zakończeniu?
- Określ, jak zmienił się światopogląd J. Kochanowskiego po śmierci córki.
- Temat: Ćwiczenia maturalne - wypowiedź ustna.
- To zadanie maturalne będziecie prezentować w późniejszym czasie.
- Temat: Dżuma A. Camusa jako parabola literacka.
- Opisz postawy bohaterów wobec epidemii dżumy.
- Co jest - według Camusa - prawdziwym bohaterstwem w świecie absurdu?
- Dlaczego historię zarazy w Oranie można odczytywać jako parabolę?
Temat: Pieśń V J. Kochanowskiego jako głos poety na temat spraw państwowych.
Przeczytaj Pieśń V i odpowiedz na podane pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie (odsyłamy do 17.04)
1. Co jest tematem utworu?
2. Kim jest podmiot liryczny?
3. Do kogo i w jakim celu podmiot liryczny kieruje swoje słowa?
4. W jaki sposób został przedstawiony najeźdźca?
5. W jaki sposób podmiot liryczny stara się zachęcić Polaków do zmiany postawy?
ZAGADNIENIA IX Klasa I C
- Temat: Tren XIX -Sen. Odzyskanie równowagi.
Przeczytaj tren i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie (odsyłamy do 17.04)
- Na czym polega pocieszający charakter wypowiedzi matki? Jakich używa argumentów?
- Z jakim przesłaniem przybyła matka do mistrza z Czarnolasu?
- Wskaż w trenie XIX te elementy światopoglądu renesansowego, które zostały ocalone.
ZAGADNIENIA IX Klasa II
- Temat: Ocena powstania styczniowego w noweli E.Orzeszkowej pt. Gloria victis.
Przeczytaj tekst noweli i korzystając z różnych źródeł opracuj zagadnienia:
- Bohaterowie noweli.
- Ocena powstania styczniowego.
- Przesłanie utworu.
ZAGADNIENIA IX Klasa III
- Temat: Pamiętnik z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego.
Opracuj temat: Obraz powstania warszawskiego z punktu widzenia cywili na podstawie utworu M. Białoszewskiego.
ZAGADNIENIA X Klasa I AB
- Temat: Portret dziecka w Trenach Jana Kochanowskiego.
Na podstawie zdobytych wiadomości ( poziom szkoły podstawowej) napisz, w jaki sposób przedstawiona jest w Trenach Urszulka. Odwołaj się do trenu V, VII i VIII.
Termin odesłania notatki 22.04
ZAGADNIENIA X Klasa I C
· Temat: Psałterz Dawidów Jana Kochanowskiego - tłumaczenie wierne czy piękne?
Przeczytaj Psalm 130 i porównaj go z pieśnią Czego chcesz od nas Panie.
Termin odesłania zadania 22.04
ZAGADNIENIA X Klasa II
- Temat: Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego - losy głównego bohatera.
Czytamy powieść i opracowujemy zagadnienia:
- Opisz krótko historię głównego bohatera utworu - Rodiona Raskolnikowa.
- Przedstaw teorię, która popchnęła go do zbrodni.
- Zanalizuj przyczyny popełnienia zbrodni przez bohatera.
Notatki przesyłamy do 23.04
ZAGADNIENIA X Klasa III
- Temat: Tango Sławomira Mrożka - kryzys społeczeństwa i kultury.
Opracuj zagadnienia:
- Bohaterowie utworu.
- Obraz rodziny w sztuce S. Mrożka.
- Sens końcowej sceny utworu - tańca Edka z Eugeniuszem
ZAGADNIENIA XI Klasa I AB
• Temat: Tren IX J. Kochanowskiego - rozczarowanie mądrością.
Przeczytaj utwór i odpowiedz na pytania. Notatkę prześlij do nauczyciela do 24.04.
1. W jakiej sytuacji znalazła się osoba mówiąca w wierszu?
2. Które elementy filozofii stoickiej zostały poddane krytyce w utworze?
3. Jak oceniasz postawę mędrca w Trenie IX?
ZAGADNIENIA XI Klasa I C
• Temat: Jak poprawić Rzeczpospolitą?
Przeczytaj fragmenty utworu Andrzeja Frycza Modrzewskiego O poprawie Rzeczypospolitej i napisz:
1. z jakich ksiąg składa się dzieło,
2. jakich projektów reform domaga się autor,
3. do jakiego typu literatury należy utwór Modrzewskiego.
Notatki odsyłamy do 24.04
ZAGADNIENIA XI Klasa II
• Temat: Zbrodnia i kara - konflikt wiary i rozumu.
Napisz pracę, w której przedstawisz konflikt wiary i rozumu uosobiony w postaciach Raskolnikowa i Soni. (Odsyłamy do 24.04)
ZAGADNIENIA XI Klasa III
• Temat: Współczesność - motywy i postacie literackie.
Utrwalenie wiadomości na temat typowych dla epoki motywów, postaci i gatunków literackich.
ZAGADNIENIA XII Klasa I AB
· Temat: Tren X Jana Kochanowskiego - dramat cierpiącego ojca.
Przeczytaj utwór i wykonaj polecenia. Notatki prześlij do nauczyciela (do 28.04)
1. Opisz sytuację, w której znalazł się podmiot liryczny.
2. Jaką wizję zaświatów przedstawia tren X ?
3. Na czym polega dramat ojca a zarazem renesansowego poety?
ZAGADNIENIA XII Klasa I C
· Temat: Kazania sejmowe Piotra Skargi.
Przeczytaj fragmenty utworu z podręcznika a następnie:
1. w tabeli wymień wady Polaków powodujące choroby Rzeczypospolitej i korzyści, które dawało państwo obywatelom,
2. napisz, do czego Piotr Skarga porównuje ojczyznę w Kazaniach sejmowych i dlaczego posługuje się takimi obrazami ?
Notatki prześlij do nauczyciela (do 28. 04)
ZAGADNIENIA XII Klasa II
· Temat: Zbrodnia i kara jako powieść polifoniczna.
Odwołując się do lektury opracuj temat i napisz notatkę, w której wykażesz, że Zbrodnia i kara łączy cechy powieści:
1. realistycznej,
2. psychologicznej,
3. naturalistycznej,
4. kryminalnej,
5. polifonicznej (wielogłosowej).
Notatki prześlij do nauczyciela (do 29. 04)
ZAGADNIENIA XIII KLASA I AB
· Temat: Tren XI J. Kochanowskiego - zwątpienie w moc rozumu (lekcja on- line).
Przeczytaj utwór i odpowiedz na pytania. Notatkę zapisz w zeszycie i prześlij do nauczyciela (do 30.04)
1. Jaka wizja świata i człowieka widoczna jest w trenie XI ?
2. Jakie emocje dominują w pierwszej części utworu, a jakie - w jego zakończeniu?
3. Określ, jak zmienił się światopogląd J. Kochanowskiego po śmierci córki.
ZAGADNIENIA XIII KLASA I C
· Temat: Publicystyka renesansu - synteza wiadomości (lekcja on- line).
ZAGADNIENIA XIII KLASA II LO
· Temat: Ćwiczenia maturalne - pisanie wypracowania.
Przeczytaj temat wypracowania i zamieszczone fragmenty utworu literackiego. Wykonaj polecenia, które pomogą w samodzielnym napisaniu tekstu (podręcznik strona 177- 180).
ZAGADNIENIA XIV KLASA I AB
Temat: Tren XIX -Sen. Odzyskanie równowagi.
Przeczytaj tren i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie (odsyłamy do 5.05)
1. Na czym polega pocieszający charakter wypowiedzi matki? Jakich używa argumentów?
2. Z jakim przesłaniem przybyła matka do mistrza z Czarnolasu?
3. Wskaż w trenie XIX te elementy światopoglądu renesansowego, które zostały ocalone.
ZAGADNIENIA XIV KLASA I C
· Temat: Obraz miłości w sonetach Francesca Petrarki.
Przeczytaj sonety 132 i 335 i wykonaj polecenia (odsyłamy do 5.05):
1. Opisz stan emocjonalny i uczucia podmiotu lirycznego Sonetu 132. Jaki mają one charakter: pozytywny czy negatywny?
2. Wypisz z Sonetu 132 przykłady oksymoronu. W jakim celu autor zastosował ten środek artystycznego wyrazu?
3. Scharakteryzuj kobietę, którą ujrzał podmiot liryczny Sonetu 335. Opisz przeżywane przez niego uczucia.
ZAGADNIENIA XIV KLASA Klasa II LO
· Temat: Podsumowanie wiadomości na temat pozytywizmu.
1. Korzystając z podręcznika (str. 162-163) wypisz charakterystyczne dla epoki motywy, wzorce osobowe, gatunki literackie (odsyłamy do 6.05)
2. Przygotuj krótkie wystąpienie na temat: Obraz społeczeństwa polskiego w literaturze pozytywizmu.
- Temat: Rola muzyki w kulturze.
- Temat: Idealiści w Lalce.
- Temat: Lalka- światopogląd pozytywistyczny w utworze.
- Temat: Inny świat- literatura faktu.
- Na podstawie książki przedstaw fakty z życia G. Herlinga- Grudzińskiego.
- Zinterpretuj tytuł utworu i zakończenie książki.Notatki zapisz w zeszycie.
- Napisz pracę na temat: Rola fotografii w kulturze medialnej ( reklamach, czasopismach, gazetach i propagandzie politycznej). Termin odesłania 21.04
ZAGADNIENIA KLASA I C
Temat: Różne formy tańca.
Korzystając z różnych źródeł, wypisz:
· odmiany baletu,
· polskie tańce narodowe,
· najważniejsze teatry tańca w Polsce i ich przedstawicieli.
UWAGA!!
Wszystkie tematy i zadania z języka polskiego oraz wiedzy o kulturze (dla wszystkich klas) są na bieżąco udostępniane na platformie Microsoft Teams.
Zapraszamy!