ZAZAGADNIENIA I
Klasa IA
Napisz wypracowanie na temat: W jaki sposób literatura średniowiecza ukazuje relacje między Bogiem a człowiekiem?
Klasa IB
Temat rozprawki: Czy obcowanie z cierpieniem wpływa na stosunek człowieka do świata i ludzi?
ZAGADNIENIA II
ZAGADNIENIA III
ZAGADNIENIA IV
ZAGADNIENIA V Klasa I AB 30 marca 2020r.
Temat: „Żywot człowieka poczciwego" Mikołaja Reja jako wzór szlacheckiego życia.
ZAGADNIENIA V Klasa IC 30 marca 2020r.
Temat: Obraz cierpienia w „Trenach" J. Kochanowskiego.Temat: Pieśń V J. Kochanowskiego jako głos poety na temat spraw państwowych.
Przeczytaj Pieśń V i odpowiedz na podane pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie (odsyłamy do 17.04)
1. Co jest tematem utworu?
2. Kim jest podmiot liryczny?
3. Do kogo i w jakim celu podmiot liryczny kieruje swoje słowa?
4. W jaki sposób został przedstawiony najeźdźca?
5. W jaki sposób podmiot liryczny stara się zachęcić Polaków do zmiany postawy?
ZAGADNIENIA IX Klasa I C
Przeczytaj tren i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie (odsyłamy do 17.04)
ZAGADNIENIA IX Klasa II
Przeczytaj tekst noweli i korzystając z różnych źródeł opracuj zagadnienia:
ZAGADNIENIA IX Klasa III
Opracuj temat: Obraz powstania warszawskiego z punktu widzenia cywili na podstawie utworu M. Białoszewskiego.
ZAGADNIENIA X Klasa I AB
Na podstawie zdobytych wiadomości ( poziom szkoły podstawowej) napisz, w jaki sposób przedstawiona jest w Trenach Urszulka. Odwołaj się do trenu V, VII i VIII.
Termin odesłania notatki 22.04
ZAGADNIENIA X Klasa I C
· Temat: Psałterz Dawidów Jana Kochanowskiego - tłumaczenie wierne czy piękne?
Przeczytaj Psalm 130 i porównaj go z pieśnią Czego chcesz od nas Panie.
Termin odesłania zadania 22.04
ZAGADNIENIA X Klasa II
Czytamy powieść i opracowujemy zagadnienia:
Notatki przesyłamy do 23.04
ZAGADNIENIA X Klasa III
Opracuj zagadnienia:
ZAGADNIENIA XI Klasa I AB
• Temat: Tren IX J. Kochanowskiego - rozczarowanie mądrością.
Przeczytaj utwór i odpowiedz na pytania. Notatkę prześlij do nauczyciela do 24.04.
1. W jakiej sytuacji znalazła się osoba mówiąca w wierszu?
2. Które elementy filozofii stoickiej zostały poddane krytyce w utworze?
3. Jak oceniasz postawę mędrca w Trenie IX?
ZAGADNIENIA XI Klasa I C
• Temat: Jak poprawić Rzeczpospolitą?
Przeczytaj fragmenty utworu Andrzeja Frycza Modrzewskiego O poprawie Rzeczypospolitej i napisz:
1. z jakich ksiąg składa się dzieło,
2. jakich projektów reform domaga się autor,
3. do jakiego typu literatury należy utwór Modrzewskiego.
Notatki odsyłamy do 24.04
ZAGADNIENIA XI Klasa II
• Temat: Zbrodnia i kara - konflikt wiary i rozumu.
Napisz pracę, w której przedstawisz konflikt wiary i rozumu uosobiony w postaciach Raskolnikowa i Soni. (Odsyłamy do 24.04)
ZAGADNIENIA XI Klasa III
• Temat: Współczesność - motywy i postacie literackie.
Utrwalenie wiadomości na temat typowych dla epoki motywów, postaci i gatunków literackich.
ZAGADNIENIA XII Klasa I AB
· Temat: Tren X Jana Kochanowskiego - dramat cierpiącego ojca.
Przeczytaj utwór i wykonaj polecenia. Notatki prześlij do nauczyciela (do 28.04)
1. Opisz sytuację, w której znalazł się podmiot liryczny.
2. Jaką wizję zaświatów przedstawia tren X ?
3. Na czym polega dramat ojca a zarazem renesansowego poety?
ZAGADNIENIA XII Klasa I C
· Temat: Kazania sejmowe Piotra Skargi.
Przeczytaj fragmenty utworu z podręcznika a następnie:
1. w tabeli wymień wady Polaków powodujące choroby Rzeczypospolitej i korzyści, które dawało państwo obywatelom,
2. napisz, do czego Piotr Skarga porównuje ojczyznę w Kazaniach sejmowych i dlaczego posługuje się takimi obrazami ?
Notatki prześlij do nauczyciela (do 28. 04)
ZAGADNIENIA XII Klasa II
· Temat: Zbrodnia i kara jako powieść polifoniczna.
Odwołując się do lektury opracuj temat i napisz notatkę, w której wykażesz, że Zbrodnia i kara łączy cechy powieści:
1. realistycznej,
2. psychologicznej,
3. naturalistycznej,
4. kryminalnej,
5. polifonicznej (wielogłosowej).
Notatki prześlij do nauczyciela (do 29. 04)
ZAGADNIENIA XIII KLASA I AB
· Temat: Tren XI J. Kochanowskiego - zwątpienie w moc rozumu (lekcja on- line).
Przeczytaj utwór i odpowiedz na pytania. Notatkę zapisz w zeszycie i prześlij do nauczyciela (do 30.04)
1. Jaka wizja świata i człowieka widoczna jest w trenie XI ?
2. Jakie emocje dominują w pierwszej części utworu, a jakie - w jego zakończeniu?
3. Określ, jak zmienił się światopogląd J. Kochanowskiego po śmierci córki.
ZAGADNIENIA XIII KLASA I C
· Temat: Publicystyka renesansu - synteza wiadomości (lekcja on- line).
ZAGADNIENIA XIII KLASA II LO
· Temat: Ćwiczenia maturalne - pisanie wypracowania.
Przeczytaj temat wypracowania i zamieszczone fragmenty utworu literackiego. Wykonaj polecenia, które pomogą w samodzielnym napisaniu tekstu (podręcznik strona 177- 180).
ZAGADNIENIA XIV KLASA I AB
Temat: Tren XIX -Sen. Odzyskanie równowagi.
Przeczytaj tren i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie (odsyłamy do 5.05)
1. Na czym polega pocieszający charakter wypowiedzi matki? Jakich używa argumentów?
2. Z jakim przesłaniem przybyła matka do mistrza z Czarnolasu?
3. Wskaż w trenie XIX te elementy światopoglądu renesansowego, które zostały ocalone.
ZAGADNIENIA XIV KLASA I C
· Temat: Obraz miłości w sonetach Francesca Petrarki.
Przeczytaj sonety 132 i 335 i wykonaj polecenia (odsyłamy do 5.05):
1. Opisz stan emocjonalny i uczucia podmiotu lirycznego Sonetu 132. Jaki mają one charakter: pozytywny czy negatywny?
2. Wypisz z Sonetu 132 przykłady oksymoronu. W jakim celu autor zastosował ten środek artystycznego wyrazu?
3. Scharakteryzuj kobietę, którą ujrzał podmiot liryczny Sonetu 335. Opisz przeżywane przez niego uczucia.
ZAGADNIENIA XIV KLASA Klasa II LO
· Temat: Podsumowanie wiadomości na temat pozytywizmu.
1. Korzystając z podręcznika (str. 162-163) wypisz charakterystyczne dla epoki motywy, wzorce osobowe, gatunki literackie (odsyłamy do 6.05)
2. Przygotuj krótkie wystąpienie na temat: Obraz społeczeństwa polskiego w literaturze pozytywizmu.
ZAGADNIENIA KLASA I C
Temat: Różne formy tańca.
Korzystając z różnych źródeł, wypisz:
· odmiany baletu,
· polskie tańce narodowe,
· najważniejsze teatry tańca w Polsce i ich przedstawicieli.
UWAGA!!
Wszystkie tematy i zadania z języka polskiego oraz wiedzy o kulturze (dla wszystkich klas) są na bieżąco udostępniane na platformie Microsoft Teams.
Zapraszamy!